center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Az RSS, mint marketingeszköz
Csepregi Balázs, HVG, 2006. július 14.

Miért használják napjainkban egyre többen az RSS alkalmazást az internetes tartalom továbbítására és miért tekinthetjük ezt a jelenséget marketing szempontból ideálisnak? Csepregi Balázs, az internet-marketing.hu szakértője válaszolt.

A blog írás  2002-ben  egy széles körben elterjedt, technikai alapokon nyugvó, közösségi elfoglaltságnak számított.  Ma viszont jelentős potenciál van a marketing céllal működő blogokban és RSS-ben. Az olvasó ugyanis anélkül  értesülhet az új blog bejegyzésről, hogy a weboldalra kattintana.

Személyre szabható
Jóllehet a legtöbb esetben a blogokkal társítják, az RSS a jövőben várhatóan egy egyedülállóan célzott marketing csatornává fejlődik, olyan technikai megoldásokat nyújtva, melyek hiányoznak a többi csatornából. Az RSS technológia legújabb generációja – a személyre szabott RSS feed-ek vagy másnéven RSS bejegyzés láncok – lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy megfelelően célozzák, szegmentálják és személyre szabják kommunikációjukat. Sokkal hatékonyabban, mint ahogy azt egy e-mail üzenetben képesek megtenni.

A személyre szabott feed-ek ugyanis feljogosítják a marketingeseket, hogy a feliratkozottakkal kommunikáljanak demográfiai adataik, múltbéli viselkedésük vagy bármely más szegmentációs tulajdonságuk alapján. Az ilyen új-generációs megoldások tulajdonsága, hogy minden címzett rendelkezik a saját egyedi feedjével – így a marketingesek könnyedén ellenőrizhetik, hogy pontosan hány és milyen típusú fogyasztó olvassa az üzeneteiket. Miután minden feed egyedileg csak egy adott címzetthez tartozik, a marketingesek nyomon követhetik a feliratkozottak cselekvéseit, így jó alapot nyernek a viselkedésen alapuló célzáshoz és a további tesztelési lehetőségekhez. Nincs szükség felhasználói beavatkozásra, ha a fogyasztók szeretnének hozzáférni egy cég promóciós üzeneteihez. Erre a célra tökéletesen megfelel ugyanaz az RSS olvasójuk melyet az eddigiekben használtak blogjaik vagy híreik elérésére.

Miért éri meg?
Az RSS nyújtotta előnyökből egyértelműen látható, hogy miért válaszolta azt a megkérdezett marketingesek 57 százaléka, hogy érdekli őket az RSS felvétele a marketing eszköztárukba. Jóllehet az e-mail elsődleges szerepet játszik az internetes eladásokban és a becslések szerint a jövőben is megtartja erőteljes jelenlétét a marketing programokban, a spam létezése miatt azonban sokszor gyanakodnak a fogyasztók, amikor egy hírlevélre feliratkoznak. Ráadásul, akik egyszerű (opt-in) feliratkozással jelentkeznek egy e-mail listára, gyakran bosszankodnak amiatt, hogy a spam szűrőjük megfogja azokat a tartalmakat is, amelyeket ténylegesen kértek a feliratkozáskor. Az RSS viszont minden üzenetet továbbít a címzett gépére, közel 100 százalékos kézbesítési aránnyal. A fogyasztók ráadásul azért szeretik is az RSS feed-eket, mert önszervezőek így fogadáskor minden egyes feed a saját mappájába érkezik.

A legfontosabb azonban, hogy az RSS a fogyasztók által kontrollált alkalmazás. A feed nem kéri arra a fogyasztókat, hogy adják meg az e-mail címüket. A felhasználók RSS olvasója egészen addig ellenőrzi automatikusan, hogy van-e új üzenet a feladó weboldalán amíg a felhasználó le nem állítja ezt a folyamatot. Amikor pedig egyszer a fogyasztó „kiszáll”, soha többé nem tudnak vele az addigi feladók kapcsolatba lépni vagy zavarni őt. Miután az e-mail címet nem adják meg, az RSS alkalmazás lehetetlenné teszi a nem kívánatos üzenetek beérkezését.
 
Csepregi Balázs

Az RSS, mint marketingeszköz, HVG, 2006. július 14.